Artikel

Nasdaq, Spotlight och NGM på plats när finansbranschen samlades på Börsforum i Stockholm

Av Foyen Advokatfirma

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Nasdaq, Spotlight och NGM på plats när finansbranschen samlades på Börsforum i Stockholm</span>

Hur ser framtidens börs och aktiemarknad ut? Kommer Klarnas notering på New York-börsen att spilla över på den svenska marknaden och vad är problemen med Marknadsmissbruksförordningen? Det diskuterade representanter från Nasdaq, Spotlight och NGM när finansbranschen samlades på Börsforum i Stockholm.

I fredags bjöd juristfirman Foyen in bolag, investerare och inflytelserika beslutsfattare inom finanssektorn till Börsforum.

– Tanken med Börsforum är att vara en återkommande samlingspunkt där de som jobbar i finansbranschen kan umgås och nätverka på ett avslappnat sätt. Den här första gången har vi bland annat haft ett seminarium om hur AI påverkar finansbranschen och ett panelsamtal om hur framtiden ser ut på aktiemarknaden, säger Daniel Sjöholm, advokat på Foyen.

Det var han som höll i Börsforums avslutande panelsamtal med representanter för Nasdaq, Spotlight och NGM.

Även om de sinsemellan är konkurrenter så är de ganska överens om att den närmaste framtiden ser ljus ut.

– Vi ser mycket mer aktivitet på marknaden. Det är väldigt roligt att prata med rådgivare nu för tiden för de börjar få det svettigt och det är positivt, för de ligger ofta lite före i fas. Vi ser att 2026 kommer att bli ett bra år om inget oförutsett händer som ändrar allt, säger Maria Groschopp Dellwik, chef på noteringsenheten på Nasdaq.

Carl-Henrik Nordberg, Head of Equity på NGM, håller med.

– Jag tycker att man ser tecken på det redan nu. Det är de stora och stabila bolagen som går ut först, säger han.

– Jag håller också med, men å andra sidan brukar man alltid vara positiv den här tiden på året, säger Peter Gönczi, VD på Spotlight Stock Market.

Den 10 september noterades Klarna på New York-börsen och blev en av de allra största börsnoteringarna på Wall Street hittills i år.

Maria Groschopp Delllwik hoppas att lite av Klarnapengarna ska flöda in i våra svenska marknader och skapa möjligheter här.

– Jag tror faktiskt att det kommer att vara fallet. Bara det här att det blir högre tryck i USA spiller över, vi har gjort flera stora transaktioner i år, säger hon.

– Ja, i våras när Klarna först drog tillbaka sin notering såg man att andra svenska bolag gjorde samma sak. Känslan var väl att om inte ens Klarna kan notera sig, vem kan då göra det? Därför är det väldigt positivt att Klarna ändå valde att notera sig, säger Carl-Henrik Nordberg.

En annan aktuell fråga är EU:s nya lagstiftningspaket Listing Act som ska göra det enklare framför allt för små och medelstora företag att notera sig. En del av regelverket har redan implementerats eller kommer att göra det nästa år. Det innebär bland annat ändringar i Marknadsmissbruksförordningen, MAR, som syftar till att förhindra och upptäcka marknadsmissbruk som insiderhandel och olaglig marknadsmanipulation.

Men reglerna är otydliga, menar Peter Gönczi.

– Om man vill att marknaden ska funka på ett bra sätt måste folk förstå vad det är som gäller. Jag skulle önska en ny dialog med Finansinspektionen från marknadens håll. Och när de får frågor så skulle jag önska att de svarar på frågorna och att de svaren gäller, säger han.

– Ja, jag vet att många bolag avstår från att notera sig på grund av det här regelverket, säger Carl-Henrik Nordberg.

– Det vi saknar är harmonisering i Europa i hur vi ser på MAR. Det finns tolkningar som vi i Sverige har valt att vara väldigt hårda på som man borde se över för att de ställer till det för bolagen, säger Maria Groschopp Dellwik.

Under paneldebatten på Börsforum diskuterades även bolagens kommunikation. Carl-Henrik Nordberg och Maria Groschopp Dellwik tryckte på vikten av att guida marknaden genom att tydligt tala om vart bolaget är på väg och hur det man gör påverkar den resan.

Men Peter Gönczi lyfte att man också kan använda informationsgivningen till att nå kunder och sälja mer.

– Om man nu ändå ska skriva pressmeddelanden så behöver de ju inte enbart rikta sig till ägarna och de finansiella aktörerna. De kan ju även nå kunder, potentiella kunder och samarbetspartners, säger han.